donderdag 5 september 2013

3 Portfolio's

Als eerste opdracht hebben wij om drie verschillende portfolio's te vinden die je inspireren. Erg leuke opdracht naar mijn idee dus ik ben gelijk als een gek allerlei verschillende, creatief gerelateerde, websites gaan bezoeken om er vervolgens drie te kiezen om uit te lichten.






Als eerste zie je hier Januz Miralles. Via de website behance.net ben ik hier op gekomen en al gelijk bij het eerste beeld wat ik zag was ik verkocht. Hij komt uit de Filippijnen. Zijn spookachtige, etherische beelden combineren traditionele schildertechnieken met digitale fotomanipulatie, het creëren van een surrealistisch landschap waar de menselijke figuren zijn geweven in een verschuiving mist van texturen en penseelstreken.

De reden waarom hij mij zo inspireert is omdat ik zelf vind dat er heel erg veel gevoel zit in de beelden. Bij het zien vraagt het om nog een keer gezien te worden, en nog eens. Het roept een vraagteken op. Het beeld is niet uitgesproken of verteld niet perse een verhaal. Het zijn beelden waar ieder een eigen verhaal aan vast kan knopen en met een beetje fantasie ontstaan hier interessante dingen van. 


Leslie Ann O'Dell is een fotograaf en kunstenares die bekend staan om het fuseren van schilderkunst. Het werk bestaat uit jagende beelden. Variërend van donkere imposante landschappen tot raadselachtig posturen, dat gevoelens van kwetsbaarheid, ondergang en de angst dergelijke gevoelens oproepen. Ook haar beelden zijn een soort van 'vaag' en vragen om een tweede blik. Er zitten veel gevoelens in en vaak zijn het vrouwen die afgebeeld worden hier. 


Bij de kunst van Matt Wisnieuwski worden vaak twee verschillende beelden door elkaar ge-mixed. Je ziet een contour van een mens of dier en hier is een foto van bijvoorbeeld een landschap in verwerkt. Je zou heel kort kunnen denken 'dit is waar die persoon op dat moment aan denkt' maar dat is iets te makkelijk. Het gaat namelijk ook hier weer wat dieper in op het gevoel en je ziet dat er heel erg veel emotie in zit. 




Niet altijd wordt het verhaal verhaal bij de kunst, mits je er echt naar op zoek gaat of je een museum bezoekt. Dit vind ik vaak jammer omdat een beeld er heel erg boeiend uit kan zien, of juist niet, maar dan wil ik graag weten wat de kunstenaar ertoe heeft gebracht om het juist zo te maken en wat er in hem omging toen hij het aan het maken was. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten