donderdag 12 september 2013

Lezing Ruud Boer

Na het bekijken van de lezing van Ruud Boer weet ik een stuk meer over hoe marketing precies in elkaar zit, vooral binnen grote bedrijven. Het was een zeer interessante lezing die verschillende aspecten van de marketing aan het licht bracht. Het hoofdonderwerp tijdens de hele lezing was marketing, wat is marketing? Hoe wordt marketing toegepast? Wat zijn belangrijke aspecten bij marketing? De antwoorden op deze vragen weet je na het bekijken van deze video.

Deze man verteld heel erg duidelijk waar je op moet letten wanneer je zelf een campagne gaat oprichten. Je kunt net zo'n goede middelen hebben maar als je niet goed weet wanneer, hoe en waar je deze in moet zetten ben je nog nergens. Eerst dat onderzoek doen naar is belangrijk in het gehele proces en als je deze gedaan hebt ben je vaak ook al halverwege de opdracht omdat er net zoveel tijd in zit om een communicatieplan op te stellen als in het realiseren hiervan.

Heel erg belangrijk is ook dat je weet wat je wilt gaan duidelijk maken, wie je wilt bereiken en wat voor een gevoel zij moeten krijgen wanneer zij jou zien. Bij dat laatste heb je dan te maken met een merk imago. Het imago staat voor hoe anderen jou zien, de identiteit daarentegen staat voor hoe jij zelf gezien wilt worden. Wanneer deze twee aspecten heel erg dicht bij elkaar liggen, heb je te maken met een geslaagd project.

De volle anderhalf uur heb ik de lezing aandacht bekeken en er waren vrijwel geen delen die mij niet interesseerden. Misschien komt het omdat ik al een klein beetje een marketing achtergrond heb (MBO), dat ik ook weet waar het over gaat en dat er steeds weer opnieuw een lichtje gaat branden, waarvan ik denk 'oja, dus zo werkt dat' of 'ja dat heb ik al eens eerder meegemaakt' in het bedrijfsleven bijvoorbeeld.

Juist door deze lezing zijn veel dingen die met marketing te maken hebben duidelijker geworden voor mij en ik weet zeker dat ik deze lezing nog eens ga bekijken naarmate ik verder ben met het communicatieplan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten